calcimus

Voedingsinfo voor de leerkracht - De anatomie van een gerecht

Dit thema komt aan bod in de infofiches van het 6de leerjaar (zie lesmateriaal).
U vindt er bijkomende informatie op maat van de leerlingen.

Om een gerecht een plaats te kunnen geven in de actieve voedingsdriehoek moet het eerst worden ontleed tot zijn verschillende ingrediënten die vervolgens op hun beurt in de verschillende groepen van de actieve voedingsdriehoek kunnen worden ondergebracht.

Bijvoorbeeld, als we een broodje smos-kaas ontleden komen we tot de volgende ingrediënten: een broodje, een mespuntje mayonaise, een sneetje kaas, enkele blaadjes sla, geraspte wortelen, schijfjes tomaat, komkommer en eventueel wat gekookt ei. Deze ingrediënten zijn perfect onder te brengen in de verschillende voedselgroepen van de actieve voedingsdriehoek.

Met andere gerechten kunnen we precies op dezelfde manier te werk gaan. Eenmaal ontleed kunnen we de ingrediënten weer op een andere manier samenstellen tot een variant op het eerste gerecht. Gezond eten wordt zo nooit saai.

Voor meer info, zie de infofiches bij