calcimus

Voedingsinfo leerkracht - Elke dag 3 maaltijden en max. 3 tussendoortjes

Dit thema komt aan bod in de infofiches van het 4de leerjaar (zie lesmateriaal).
U vindt er bijkomende informatie op maat van de leerlingen.

Gezond eten is gezond kiezen én regelmaat brengen in de voeding. Dat betekent drie maaltijden en twee tot drie tussendoortjes per dag. Zeker bij kinderen is dit belangrijk. Niet alleen omdat zij in het algemeen nood hebben aan regels en regelmaat, maar ook omdat hun kleine maagjes snel gevuld zijn.

Regelmaat in de voeding helpt om te komen tot een goede verdeling van de energie en alle noodzakelijke voedingsstoffen over de dag. Zo lopen we minder kans op energie- en voedingstekorten die ons moe, prikkelbaar en lusteloos maken en de kans op ziekte vergroten.

Voor meer info, zie

Een tussendoortje is geen maaltijd en omgekeerd

Er moet een duidelijk onderscheid blijven bestaan tussen een maaltijd en een tussendoortje. Zodra dit onderscheid komt te vervallen, dreigt het fenomeen van “grazen” de kop op te steken: kleine snacks op elk uur van de dag, op straat of voor het beeldscherm. We verliezen zo uiteindelijk het zicht op wat we allemaal over een hele dag eten en de eindsom is meestal een onevenwichtig samengestelde dagvoeding en op termijn mogelijk ook gezondheidsproblemen en wat extra kilo’s lichaamgewicht. Veel volwassenen nemen onder het mom van “druk, druk, druk” steeds minder de tijd om rustig en gezond te eten. Spijtig, want deze slechte gewoonte straalt af op de kinderen en hierdoor zitten we steeds minder vaak gezellig samen aan tafel.

Er is nog een belangrijk argument tegen graasgedrag. Hoe meer eetmomenten, hoe meer aanvallen van voedsel (en vooral van suikers) op ons tandglazuur en hoe meer kans op tandbederf. Vandaar de aanbeveling om zich te beperken tot 3 hoofdmaaltijden en maximum 3 tussendoortjes per dag.

Voorbeeldfunctie

Kinderen leren veel uit het voorbeeld van anderen. Ouders maar ook leerkrachten hebben dus een belangrijke voorbeeldfunctie, ook inzake goede en regelmatige voedingsgewoonten.

Kinderen die het gewoon zijn om samen met hun ouders aan tafel te zitten, hebben doorgaans een gezonder voedingspatroon. Er staan meer groenten, fruit en melkproducten op het menu en er worden minder frisdranken, gefrituurde en andere vette bereidingen geconsumeerd. Tv kijken tijdens het eten heeft een negatieve invloed op het voedingspatroon. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Samen eten bevordert ook de sociale vaardigheden van een kind. Het leert rustig aan tafel zitten en de tijd te nemen om te eten. Vooral 's avonds kunnen kinderen tijdens een gezellige maaltijd bovendien even tot rust komen en hun belevenissen van de afgelopen dag vertellen.

Meer lezen?


Naar boven