calcimus

Voedingsinfo voor de leerkracht - Ik ontbijt, jij toch ook?

Dit thema komt aan bod in de infofiches van het 2de leerjaar (zie lesmateriaal).
U vindt er bijkomende informatie op maat van de leerlingen.

Laat opstaan, geen zin om te eten, denken dat je vermagert door een maaltijd over te slaan, te weinig tijd enz. zijn slechte redenen om niet te ontbijten.

Vijf goede redenen om elke dag te ontbijten

  1. Na een weldoende nachtrust hebben we 8 tot 12 uren niets meer gegeten. Bijtanken is noodzakelijk om belangrijke intellectuele en/of fysieke prestaties in de voormiddag tot een goed einde te brengen. Uit studies blijkt dat kinderen die niet ontbijten meer last hebben van concentratiestoornissen tijdens de lessen en minder goed presteren op school.
  2. De algemene voedingsinname van kinderen die goed en volwaardig ontbijten is beter dan die van kinderen die niet ontbijten. Ontbijters eten meer van de belangrijke voedselgroepen graanproducten, groenten, fruit en melkproducten die essentiële voedingsstoffen leveren die het lichaam van een kind nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen en goed te kunnen functioneren.
  3. Kinderen die niet ontbijten, eten doorgaans meer ongezonde tussendoortjes en hebben in het algemeen een lagere inname van bepaalde essentiële voedingsstoffen zoals ijzer en calcium. Twee mineralen waarvan bij kinderen regelmatig tekorten worden vastgesteld.
  4. Een goed ontbijt brengt de kinderen goede en regelmatige voedingsgewoonten bij waar ze nu en later alle baat bij hebben.
  5. De dag rustig beginnen met een ontbijt samen met het gezin is ten slotte gewoon gezellig en wapent ons beter tegen de stress die een werkdag met zich kan meebrengen. Samen eten, ook ’s ochtends, bevordert tevens de sociale vaardigheden van een kind.

De ingrediënten van een gezond ontbijt

Voor de samenstelling van een goed ontbijt doen we beroep op de actieve voedingsdriehoek die weergeeft wat we elke dag nodig hebben om gezond te blijven.

Zoete toespijs?

Zoete toespijs zoals confituur, siroop en honing behoren in de actieve voedingsdriehoek tot de restgroep. Ze dragen dus niet bij tot een gezonde voeding. Bij het ontbijt zijn ze echter met mate toegestaan. De regel is: de helft van het aantal sneetjes brood beleggen met een hartig beleg (bv. kaas) en de andere helft met een zoet beleg. Maak geen dagelijkse gewoonte van zoet beleg dat bovendien veel vet bevat, zoals choco, chocolade en speculaas.

Croissants of koffiekoeken behoren tot de restgroep van de actieve voedingsdriehoek. Omdat zij rijk zijn aan vet en suiker nemen we ze best maar af en toe eens als ontbijt en altijd met mate.

Alternatieve ontbijtproducten?

Alternatieve ontbijtproducten zoals ontbijtrepen en ontbijtkoekjes zijn soms handig maar als ze systematisch worden gebruikt kan dit ten koste gaan van variatie, regelmaat en gezelligheid. Sommige ontbijtrepen schieten door hun samenstelling beduidend tekort als ontbijt. Zij scoren beter als een tussendoortje. Minpunt van veel snelle ontbijtproducten en gezoete ontbijtgranen is ook de zoete smaak waar veel kinderen dol op zijn, maar die beter wat kan worden ontwend. Wie al te vaak kiest voor zoet, kiest ook dikwijls niet gezond.

In tegenstelling tot een belegde boterham worden ontbijtrepen en -koekjes meestal niet aan tafel genomen, maar onderweg naar school of het werk. Ontbijtkoekjes die vanuit voedingskundig oogpunt brood kunnen vervangen als basis voor het ontbijt moeten het in de praktijk dan ook meestal stellen zonder melk, yoghurt of fruit, een gezonde dosis voedingsmiddelen die bovendien maar zelden later op de dag worden gecompenseerd.

Voor kinderen blijft een koek tenslotte een koek. Als er in huis geen ontbijtkoekjes meer zijn, zal een andere koek in hun ogen ook wel voldoen. Het feit dat koeken tot de restgroep van de actieve voedingsdriehoek behoren en slechts als extraatjes zijn toegestaan omdat ze maar weinig of niet bijdragen tot een evenwichtige en gevarieerde voeding kan zo tot verwarring en misverstanden leiden.

Geen trek?

Meer lezen?


Naar boven