calcimus

Voedingsinfo voor de leerkracht - Tandvriendelijk kiezen

Dit thema komt aan bod in de infofiches van het 2de leerjaar (zie lesmateriaal).
U vindt er bijkomende informatie op maat van de leerlingen.

Elke dag goed poetsen met een aangepaste fluoridehoudende tandpasta en minstens twee maal per jaar naar de tandarts gaan, houdt onze tanden mooi en gaaf. Maar ook gezond eten volgens de aanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek is belangrijk voor een mooi en gezond gebit.

Wat is cariës?

Op het tandoppervlak bevindt zich een laagje tandplaque waarin miljoenen micro-organismen zitten. Sommige van deze micro-organismen hebben de eigenschap om koolhydraten uit de voeding om te zetten in zuren. Enkelvoudige suikers zoals in allerhande zoetigheden zijn bij de plaquebacteriën meer gegeerd dan complexe koolhydraten (zetmeel) zoals in brood en aardappelen. Door inwerking van deze zuren gaat het materiaal waaruit de tanden zijn opgebouwd in oplossing (demineralisatie). Zodra de suikeraanvoer stopt, stopt ook de zuurvorming. Vanaf dat ogenblik kunnen er opnieuw mineralen worden ingebouwd in de aangetaste tandweefsels (remineralisatie).

Wanneer de tanden te vaak een zuuraanval te verduren krijgen omdat er regelmatig tussendoor iets wordt gegeten of gedronken dat koolhydraten bevat, kan het tandweefsel zich onvoldoende herstellen en zal het uiteindelijk zo broos worden dat er gaatjes (cariës) ontstaan. Om het gebit voldoende lange herstelpauzes te gunnen, wordt aangeraden om niet meer dan 3 hoofdmaaltijden en 2 tot 3 tussendoortjes per dag te nemen.

Melk en yoghurt waaraan geen suiker is toegevoegd en kaas zijn tandvriendelijk

Melkbestanddelen (waaronder eiwitten, calcium en fosfor) gaan de ontwikkeling van cariës of tandbederf tegen. Zij helpen naast het eigen speeksel de zuren die de micro-organismen op het tandoppervlak uit koolhydraten aanmaken te neutraliseren waardoor het tandweefsel minder hard wordt aangepakt. De belangrijke hoeveelheden calcium en fosfor die melk bevat, vergemakkelijken bovendien de remineralisatie of het herstelproces van het tandweefsel.

Lactose, het suiker dat van nature in melk aanwezig is, heeft geen nadelige invloed op de tanden. Registratie van de zuurtegraad in de tandplaque toont dat deze niet noemenswaardig daalt na het drinken van melk.

Een stukje kaas na de maaltijd is dus nog niet zo slecht bedacht door de Fransen. Deze gewoonte moet echter worden geïntegreerd in de totale energieaanbreng van de dagvoeding. Kaas brengt immers meer vet en energie aan. En te veel vet en energie innemen is niet gezond.

Kauwen doet goed

Eet regelmatig “harde knabbels” en neem voldoende “maal”-tijd. Geef om die reden ook de voorkeur aan volkoren producten. Kauwen stimuleert de vorming van speeksel. Speeksel bevordert de afvoer van bacteriën en voedselresten uit de mond, beschermt de tanden, neutraliseert deels de eventueel gevormde zuren en helpt de remineralisatie of het herstel van het tandweefsel.

Tandvriendelijk voedingsadvies samengevat

Meer lezen?


Naar boven