calcimus

Voedingsinfo voor de leerkracht - Gezonde tussendoortjes

Dit thema komt aan bod in de infofiches van het 1ste leerjaar (zie lesmateriaal).
U vindt er bijkomende informatie op maat van de leerlingen.

De kleine maagjes van kleuters en lagere schoolkinderen zijn snel gevuld tijdens een maaltijd. Om hun dagelijkse energie- en voedingstoffenbehoefte te kunnen dekken hebben zij daarom naast 3 maaltijden baat bij 2 tot 3 aanvullende tussendoortjes. Op voorwaarde natuurlijk dat ze slim worden gekozen.

Gezonde tussendoortjes

Voorbeelden van slimme tussendoortjes zijn melkproducten (volle tot de leeftijd van 4 jaar, daarna bij voorkeur magere of halfvolle), vers fruit, een belegde boterham of een granenkoek. Zij brengen behalve energie ook essentiële voedingsstoffen aan zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Hou rekening met wat een kind over de ganse dag eet. Heeft het bijvoorbeeld al voldoende melkproducten genomen, geef het dan een stuk fruit. Een stuk fruit is bovendien te verkiezen boven een glas vruchtensap dat minder vezels aanbrengt en minder de honger stilt.

Niet meer dan 2 tot 3 tussendoortjes per dag

Meer dan 6 eet- of suikermomenten per dag verhoogt de kans op cariës. Daarom wordt aangeraden om naast drie maaltijden niet meer dan twee tot drie tussendoortjes per dag te nemen en na het eten van een tussendoortje water te drinken.

Te veel tussendoortjes kunnen de eetlust voor de maaltijden bederven. Als een kind te weinig eet tijdens een maaltijd zal het enige tijd later weer honger hebben en het liefst naar zoete tussendoortjes grijpen om zijn honger te stillen. Het risico bestaat zo dat een kind uiteindelijk alleen nog maar op tussendoortjes leeft, wat uiteraard niet wenselijk is. Deze vicieuze cirkel is makkelijk te doorbreken door zich te houden aan drie evenwichtig samengestelde maaltijden aangevuld met twee tot maximaal drie gezonde tussendoortjes.

Zoetigheden en vette snacks: slechts per gelegenheid en altijd met mate

Energierijke zoete en/of vette snacks en frisdranken behoren in de actieve voedingsdriehoek tot de restgroep. Behalve veel vet en/of suiker brengen zij dikwijls weinig of geen essentiële voedingsstoffen aan. Zij moeten worden beschouwd als extraatjes voor speciale gelegenheden en moeten altijd met mate worden geconsumeerd.

Meer lezen?


Naar boven